دكتر مهرداد شكيبا  با تاكيد بر نوشيدن آب در طول روزتوسط كودكان، بيان داشت: بي‌آبي در بدن، ميزان ادرار در كودكان را كاهش مي‌دهد.

خبر علمی یزدفردا :دكتر مهرداد شكيبا در گفت‌وگو با (ايسنا) - منطقه يزد، آب را مهمترين ماده حياتي برشمرد وافزود: با توجه به اين كه حس تشنگي تحت عوامل محيطي مختلف تغيير مي‌كند، بنابراين در مناطق كويري به دليل خشكي آب و هوا مقدار زيادي آب از طريق پوست از بدن خارج مي‌شود و با عادت كردن بدن به اين شرايط بي آبي و عدم نوشيدن آب، انتقال احساس تشنگي به مغز كاهش مي‌يابد و در نهايت حس تشنگي با تحريكات مزمن مواجه مي‌شود.

وي با تاكيد بر نوشيدن آب كافي قبل از انجام فعاليت‌هاي ورزشي،‌ انجام اين گونه فعاليت‌ها توسط كودكان و همچنين ‌قراردادن كودكان در مقابل وزش باد، را از جمله شرايطي ذكر كرد كه مي‌توانند منجر به ايجاد كم آبي در بدن شوند.

دكتر شكيبا بي اشتهايي، بي قراري و كاهش ميزان ادرار را از نشانه‌هاي كم آبي بدن در كودكان عنوان كرد و خاطرنشان ساخت: مقدار آب مصرفي بايست به اندازه‌اي باشد كه رنگ ادرار سفيد گردد؛ به عبارتي، يكي از علائم شرايط مناسب آب بدن در كودكان بدين صورت مي‌باشد كه در سال اول زندگي رنگ ادرار كودك سفيد و يا اندكي زرد رنگ مي‌باشد و اگر رنگ ادرار به زرد تيره يا قرمز متمايل شود، بيانگر اينست كه كودك شرايط بي آبي را پشت سرگذاشته است و كليه‌ها به منظور جبران كم آبي بدن، ادرار را كاهش و رنگ آن را تيره مي‌كنند.

وي يادآور شد: بررسي‌ها نشان مي‌دهند كمبود مقدار آب در دراز مدت باعث بروز بيماري‌هايي از قبيل فشار خون، ‌ديابت، ايجاد بعضي سرطان‌ها مانند سرطان رحم و سرطان سينه در زنان و نيز سرطان مثانه و پروستات در مردان، ‌اختلالات رشد، اختلالات خواب، و ايجاد اختلال در خلق و خو مي‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد در پايان با تاكيد بر نوشيدن مقدار آب كافي در طول روز، اظهار داشت: كم آبي در بدن زنان منجر به پيري زودرس خواهد شد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا